Translate

Powered By Blogger

Saturday, April 28, 2012

Perjalanan Kehidupan dan Karierku (Part 1)

Malam ni tak mau citer pasal Qaseh.....sebab baru siap rangka utk bab seterusnya. Malam ni nak sambung draf yang terbantut hari tu...mengenai perjalanan kehidupan dan karierku...(lebihkan pada karier lah/pengalaman hidup...yg baik jadikan sempadan, yg buruk wat don no jer lah...:p)

Karierku secara tidak rasminya bermula diusia 12 tahun. Lebih kurang 3 bulan selepas berpindah ke Changkat Jering. Masa tu, mak berniaga secara keci2lan di tepi jalan berkongsi dengan mak cik Mah. So...sebagai anak sulung, aku bertanggungjawab membantunya. Abah masa tu masih bekerja di TNB. Masa tu mak berniaga makanan la....laksa, mee goreng, kue tiau goreng and ais kacang. Musim buah pulak, mak jual rambutan, manggis dan durian. Aku pun memang suka le tolong mak aku. Pengalaman yang aku tak leh lupa adalah pertemuan terakhir dengan arwah Pak Jaq. Pak Jaq adalah adik sepupu ibuku. Dia ni mmg selalu datang melepak kat gerai mak aku....satu petang dia datang....tapi mcm pelik la..dia mmg selalu suka ngusik aku dan mak. Tapi petang tu, dia tak byk cakap. Dia tak nak makan selalu pantang dipelawa. Dia lebih byk diam sambil dok merenung aku.....ish!!! terasa lain macam la pulak...so aku tegur lah.."Pak Jaq hari ni suka berangan la....awat?" dia tak jawab, hanya gelengkan kepada sambil senyum. Lepas tu terus dia bangun minta diri nak balik ke rumah dia d kamunting...Lepas dia balik aku dok terpikir2 perangai pelik dia....nape? BUang tabiat ke?...Selang 3 hari, kami dapat khabar dari Abang sulung dia, Pak Dollah ....Pak Jaq accident dengan lori di round about kamunting, meninggal di tempat kejadian....masa tu...aku rasa sedih sgt. Pak Jaq merupakan salah seorang anak saudara kesayangan Tok aku, selain dari Abang Min, Abg Sham dan Kak Ta...dan aku amat rapat dengan depa ni...sebab tok selalu je bawa aku kalau dia nk melawat depa. Arwah Pak Jaq meninggalkan 2 org isteri...1- Nordiana Sarojini (India Muslim), bekas cikgu skolah dia masa kt King Edward ada anak sorang namanya Darus...(tak tau kt mana sekarang). 2- Rokhiah namanya tak ada ank..ish...muda2 kawin 2 Pak Jaq ni (actually ada kisahnya...dan tak perlu diceritakan di sini...rahsia orang tau...)

Lebih kurang setahun berniaga di hadapan rumah sewa kami (kami sewa pada kakak Tan Sri Jins Shamsudin), Mak Cik Zon (nama glamer mak cik ni....aku actually kagum tau dgn mak cik ni...rasa2 sekarang umurnya mungkin dah mengjangkau 70 tahun....tapi sihat dan cergas...last aku jumpa dia tahun lepas kot...kalau tak silap....masih sihat dan cergas berjalan seorang diri ke Pasar Minggu Changkat Jering), ok...berbalik pada citer tadi, lepas setahun berniaga kongsi dengan Mak Cik Mah tu..mak upgrade la dia punya bisnes....minta tapak kt tanah arwah tok Tun, mak abah aku la..so didirikan kedai makan. Mak mula berniaga nasi campur, laksa, pelbagai mee dan kue tiau, ais kacang dan lain2 minuman lah....aku mmg TABIK SPRING la kt mak aku....sumer dia buat sorang2....tak de pembantu. Aku hanya membantu di sebelah pagi sebelum g skolah la... masa tu dh form 1...balik skolah slalunya aku tolong mak persiang ikan, merebus ikan utk dimasak kuah laksa...musykil gak aku....hari2 lebih kurang 3kg ikan disiangkan...means hari2 at least 3kg laksa abis tu.....mmg sedap oo.... jualan mak aku yg paling laris.....mee rebus, laksa,nasi campur dan kue tiau goreng...:))..masa berniaga ni macam2 ragam manuasia aku jumpa....ramai gak peminat i masa ni...ahakss...

Lepas berniaga lebih kurang 2 tahun tak silap aku, mak dpt offer berniaga di Pekan Minggu Changkat Jering...ni arwah Pak Cik Saad yg offer. Arwah ada jugak pesan suh mak n abah tolong tgk2kan anak2 dia bila dia tak de nanti. Tak silap aku, arwah mengidap sakit buah pinggang. Masih ingat lagi, arwah meninggal pagi Sabtu...anak sulung dia datang awal pagi bgtau... Di Pekan Minggu pun aku dan adik2 ku...especially Farah and Bangah byk membantu mak. Best jugak...Di sini pelbagai pengalaman menarik. Ada pahit ada manis...aku teringat yg pahitnya....aku tak dapat ke sekolah berasrama kerana purse mak dicuri dan juga sebahagian duit hasil perniagaan malam tu. Sepatutnya minggu depan tu aku akan ke sekolah asrama selepas dapat result SRP...tapi terbantut....abis duit berniaga mlm tu dicuri. Tak lama lepas tu, dapat tau jiran sebelah berniaga dgn mak yg curi.......erm....malas nk ingatlah. Yang manisnya.....er...er,....er......bertemu jodoh kt cni kot....hehehehe.....tak ingatlah masa bila hb tgk aku...yg aku igt satu hari tu...masa tu aku baru balik keje dari MRSM Taiping....pak cik jiran kt umah (masa tu kitorang dh pindah to Tmn Changkat Jering) ada bawa kawan dia...yg aku pelik sibuk sgt dia suh aku bancuh air, tapi aku cam biasa la...lagi org suruh lagi aku wat tak tau....last rasanya adik aku farah or mak aku yg bancuh air...hehehe....(Sudah....jgn nak nyibuk apa sesi seterusnya dan bagaimana bertemu jodoh...P & C...ahaksss...:)

Oklah..sambung pasal kerjaya tadi.....tadi tu kiranya kerjaya tak rasmi la kan.....dua lagi kerja tak rasmi aku...kerja tak rasmi ni meaning kerja aku main2...tak bersungguh..masih mencari arah tujuan. Masa tunggu SPM...aku pernah jadi operator pengeluaran kt kilang SMART...kilang korea kt Kamunting tu....sekejap jer....2 bulan kot...lepas tu resign, gi ambil kursus perdagangan - taip and trengkas kat Jennie College. Lepas tu dapat result SPM...bolehlah...sebab byk main...dapat la offer g form 6. Mak mcm tak galakkan jer....so aku kut kawanku Ani g kerja kt Sony Perai..as Operator Pengeluaran....SAAAANGAAAT best kerja kt sini. Glamer you....Abah marah and tak setuju...abah suh sambung belajar lagi....aku kata bagi can la keje sat dulu...so aku keje...masuk 5 bulan, aku dilatih jadik UO (Utility Officer)....ada org jeles tau...sebab slalunya 2-3 tahun baru diberi peluang)....kelebihan aku....aku suka "menyibuk"...suka amik tau sumer keje2...may be sebab aku cepat belajar maka aku d train utk jadi UO. UO ni kena tau setiap step pemasangan Radio Hi-Fi. Aku mmg minat la...pasang2 benda2 ni...kerja2 teknikal. So dalam tempoh tu....aku diberi peluang ke jabatan lain jugak. Aku juga diberi peluang mengikuti kursus bahasa Jepun setiap hari Khamis. Best ooo....dapat ramai jugak kawan Jepun....actually sumernya engineer....depa ni part time ngajar kami Bahasa Jepun. masuk 7 bulan keje mak suh balik kg....huhuhu....alahai....masa tu aku dok kt asrama Sony tu....mak kata abah aku slalu bising...and risau aku dok kt asrama tu....yg pasti aku terlepas citer yang aku g merayau dgn Ani kt Island....kami naik feri tak turun2 dalam 2-3kali...pastu kami jalan kaki jer...dari Komtar ke Batu Feringghi....sampai malam baru balik......ha...apa lagi....mak n abah aku yg kawal ketat aku ni pun paksa aku balik...b4 tu aku dipanggil interview dgn TNB. So aku pun dgn berat ati berenti la.....dok umah dalam 2 bulan rasa bosan....pastu nampak iklan Sony nak cari Production Clerk....i suka.....aku pun minta....bla2 dlm surat tu...punya lah nk...siap citer pernah ikut kursus Bahasa Jepun la,....pastu aku berjaya.....dan masa tu Sony dh ambil staf ulang alik dari Taiping to Perai.....so aku jadilah Production Clerk...best jugak....lepas tu aku diberi peluang ikuti latihan intensif Bahasa Jepun...kalau ikutkan 3bulan....preparation utk g Jepun....Sony ni best....utk staf yg bagus mcm aku ni...(jgn marah....) akan diberi peluang mengikuti kursus Bahasa Jepun intensif dan program persediaan ke Jepun)
dan dihantar menjalani latihan peningkatan pekerjaan di Jepun selama 6 bulan hingga 1 tahun. Balik terus naik pangkat.....hmmmmmmmmmmmmmmmm.....mengeluh ek....tau nape?...kita sambung PART 2...:)


No comments: