Translate

Powered By Blogger

Friday, November 30, 2012

Perkara Yang Seharusnya Seorang Staff Lakukan di Pejabat

1. Keluar rumah seawal yang boleh,kita tidak tergesa-gesa kt jalan, drive sambil dengar radio...mcm Sinar Fm tu kan...kalau dapat sampai opis 1/2 jam awal itu cukup bagus

2. Bagusnya sampai 1/2 jam awal di opis, kita ada masa untuk breakfast dengan tenang, dan tidak mencuri waktu kerja....jgn 8.30am or  dh masuk waktu office baru terhegeh2 nk ke pantri buat air and makan.....kadang2 ramai boleh melebihi 1/2 jam....dh rugi waktu  kerja....majikan boleh bagi warning tau..

3.  1/2 jam awal di Office - Ada masa utk semak email dan tugas2 semalam, semak nota2 penting daily checklist, takut2 ada benda tertinggal.

4. 1/2 jam awal di Office -Boleh solat Dhuha....1/2 jam selepas matahari terbit sudah dikira waktu Dhuha...tak le mencuri g Solat Dhuha time office hour...nanti gaji tak berkat..... solat Dhuha tu sunat, waktu kerja adalah wajib, keje kan ibadah...tapi kalau mencuri waktu office buat personal kan haram....)solat Dhuha tu kita punya personal la....melainkan ada sesetengah office bagi rehat 15 minit pukul 10am...buat le time tu...

5. Waktu lunch pulak - keluarlah pada masanya....1 jam majikan bagi tu...gunalah masa utk makan dan Solat. Zohor takkan tak cukup...ni tidak.....makan meleleh.....sampai lebih kul 2.....2.30pm or kadang2 lambat lagi baru nk Solat Zohor....ini boleh mengganggu kelancaran tugas tau.....solat pun tak kusyuk, dok teringat org cari....so Solat la dgn aman time rehat tu.....ada yg bagi alasan tak cukup masa....mana nk cukup kalau tgh makan sambil mengumpat,....makan jer la...sembang sikit2 tu biasa lah.....biasanya at 1.50pm aku dh masuk opis semula...10 minit tu aku gunakan untuk Solat Zohor....

6. Kurangkan bersiar2 /bersembang2 dgn rakan sekerja.... nk ambik angin release tension nk chit chat sekejap ok la....jgn le lbih dari 15 minit......awak mengganggu orang lain yg sedang membuat kerja.....


Ok cukup setakat hari ni....:)

No comments: